informatorbudowlany.plinformatorbudowlany.pl
Strona główna informatorbudowlany.pl Początek bloku Kontakt z informatorbudowlany.pl Regulamin informatorbudowlany.pl Cennik informatorbudowlany.pl Poczta z informatorbudowlany.pl
STRONA GŁÓWNA POCZTĄTEK BLOKU KONTAKT REGULAMIN CENNIK POCZTA
Aktualnie 59 gości
Logowanie
Login: 
Hasło: 
 Nie pamiętam hasła
Zarejestruj się:
Osoba fizyczna   Firma
Menu
Katalog firm
Katalog towarów
Kosztorysy budowlane
Tablica ogłoszeń
Tłumaczenia on-line
Kreatory
Katalog stron WWW
Procedury, Druki, Pliki
Wydarzenia
Bankowość
Biznes
Budownictwo
Ekonomia, finanse
IBB Estimator
IBB Estimator
Informatyka, internet
Komunikaty
Nieruchomości
Praca
Prawo
Prognozy
Rozmaitości
Targi
UE
Prawo
Poczta
Konsultanci
Witam, czekam na pytania odnośnie spraw technicznych portalu (chwilowo niedostępny, zostaw wiadomość, jeżeli chcesz otrzymać odpowiedź podaj adres e-mail)
Wiadomość poufna 
 
Reklama
Informacje
Fraza:  

Czego musi nauczyć się kierowca, żeby pracować w Anglii
   "Syndrom zimnego łokcia", czyli kierowanie jedną ręką - to nawyk, którego polski kierowca musi się pozbyć. Inaczej na pracę w Anglii nie ma szans

   Pan Marek (prosi o niepodawanie nazwiska, bo polski szef nie wie o jego planach) ma 43 lata. Od blisko 20 lat pracuje w łódzkim PKS. Zarabia 1,5 tys. zł, żona - pielęgniarka - niespełna 1 tys. - Po firmie rozeszło się, że jeden z kierowców dostał pracę w Anglii. Robi to samo, co u nas, a zarabia 6 tys. zł. Rozważyliśmy z żoną wszystkie za i przeciw i ustaliliśmy, że ja też spróbuję. Pieniądze są, niestety, najważniejsze. Ciągle ich brakuje, mamy na utrzymaniu dwie uczące się córki.
   I tak dzięki poczcie pantoflowej pan Marek dotarł do warszawskiego oddziału firmy First Group, jednego z największych brytyjskich przewoźników. Przeszedł rozmowę kwalifikacyjną, na której sprawdzana jest znajomość języka angielskiego, i został skierowany na egzamin z umiejętności jazdy. W Polsce przeprowadza je dziesięć ośrodków, m.in. w Lublinie, Olsztynie, Zamościu i Pabianicach. Pan Marek - tak jak 30 innych kierowców - trafił do Pabianic do szkoły nauki jazdy Andrzeja Rybaka. - Polscy kierowcy jeżdżą dobrze. Dotychczas tylko dwóch musiało powtarzać egzamin - mówi Rybak. - Ale, niestety, im dłuższy staż w zawodzie, tym bardziej utrwalone nawyki. I to na walkę z nimi kładziemy największy nacisk.

   Jakie grzechy popełniają polscy kierowcy?

- Prawie wszyscy mają syndrom „zimnego łokcia”, czyli opierają lewy łokieć na otwartej szybie i kierują jedną ręką. W Anglii obie ręce muszą być na kierownicy - mówi Rybak. 
- Poza tym z reguły patrzą tylko w lewe lusterko. W Anglii przed wykonaniem jakiegokolwiek manewru muszą spojrzeć w oba. I to nie tylko „oczami”, ale wyraźnie obracając głowę w lewo i prawo. 
- Polscy kierowcy za późno włączają też kierunkowskazy. To wynika z naszej kultury jazdy. Kierowca MPK czy PKS włącza je w ostatniej chwili, często wymuszając włączenie się do ruchu. W Anglii kierowca autobusu dużo wcześniej sygnalizuje, jaki manewr chce wykonać. 
- Kolejna różnica to zatrzymywanie się na przystankach. W Anglii trzeba się zatrzymać 10 cm od krawędzi jezdni i do tego dokładnie między słupkiem przystankowym a wiatą. W Polsce kierowcy zatrzymują się właściwie, jak chcą, chociaż powinni stanąć tak, by środkowe drzwi otwierały się na wprost wiaty.

   Pan Marek zgodził się, by towarzyszyć mu na egzaminie. Przez godzinę jeździł wąskimi uliczkami Pabianic zwyczajnym polskim autosanem. - Lewostronny ruch i kierownica z prawej strony nie są problemem. Przestawić można się w kilka dni - zapewnia Rybak.
   Pan Marek egzamin zdał, ale błędów nie uniknął. - Trudno przestawić się na prowadzenie obiema rękami - przyznał, kiedy wysiadł z autobusu. - No i te lusterka. Musiałem cały czas pamiętać, żeby spojrzeć w obie strony. I nie wyrobiłem na przystanku. Zahamowałem zbyt późno i zatrzymałem się już za słupkiem.
   Tuż po panu Marku egzamin zdawał pan Sławek (też prosił o niepodawanie nazwiska). Pracuje w łódzkim MPK i ma staż o połowę krótszy od pana Marka. - Zarabiam 1,5 tys. zł, podwyżek nie ma od lat i nie ma co liczyć, że w najbliższej przyszłości coś się poprawi - mówi pan Sławek. - Mam malutkie dziecko, żona nie pracuje. Muszę spróbować, nie mam nic do stracenia.
   Pan Sławek też zdał egzamin, ale dostał pracę domową. - Krzyżuje ręce, obracając kierownicę, a tego nie wolno robić - mówi Rybak. - Ma ćwiczyć.
   Obaj kierowcy mają jeszcze przed sobą dwutygodniowy kurs języka angielskiego w ośrodku pod Warszawą i badanie medyczne. Tuż przed samym wyjazdem odbędą kilkudniowy przypominający kurs angielskiego. Po przyjeździe do pracy w Anglii czeka ich szkolenie teoretyczne i praktyczne. Trwa od czterech do pięciu tygodni i kończy się egzaminem praktycznym, po którym kierowca jeździ już samodzielnie po wyznaczonych trasach. - Polscy kierowcy radzą sobie świetnie. Są wysoko oceniani zarówno przez pracodawcę, jak i brytyjskich pasażerów - mówi Katarzyna Sawicka, która odpowiada w First Group za rekrutację pracowników.
   First Group zatrudnia kierowców z całej Europy. Od poszerzenia Unii Europejskiej do pracy w Wielkiej Brytanii wyjechało ich już tysiąc, z czego zdecydowana większość to Polacy. Trafiają do 40 zajezdni w całym kraju. Zarabiają 6-8 funtów na godzinę brutto, pracując 38-40 godzin tygodniowo.
   Kurs językowy jest bezpłatny, ale skierowani na niego kandydaci podpisują zobowiązanie, że przyjmą zaoferowane przez First Group stanowisko pracy. Kierowcy wyjeżdżają do Wielkiej Brytanii na własny koszt. FG opłaca im rejestrację w Home Office oraz wymianę prawa jazdy na brytyjskie. Pomaga też w załatwieniu niezbędnych formalności, znajduje zakwaterowanie oraz pożycza pieniądze na pierwszy miesiąc najmu mieszkania. Kwota ta jest spłacana przez pracownika w ratach w ciągu pół roku od przyjazdu. Kontrakty podpisywane są na czas nieokreślony, z tygodniowym okresem wypowiedzenia. Niektóre zajezdnie zastrzegają sobie od pracownika zwrot kosztów szkolenia praktycznego w Wielkiej Brytanii w przypadku, gdy przepracuje mniej niż dwa lata.


Źródło: Wyborcza (gazeta.pl) - Gazeta ogólnopolska
Dodał: pp

Data dodania: 05-02-2006

© 2003-2006 informatorbudowlany.pl kontakt problemy techniczne wyszukiwarka partnerzy zgłoś błąd

Nowe zasady dotyczące cookies. Aby nasza strona lepiej spełniała Państwa oczekiwania wykorzystujemy pliki cookies. Informujemy, że można zablokować zapisywanie ciasteczek, zmieniajšc ustawienia przeglšdarki. Szczegółowe informacje.