informatorbudowlany.plinformatorbudowlany.pl
Strona główna informatorbudowlany.pl Początek bloku Kontakt z informatorbudowlany.pl Regulamin informatorbudowlany.pl Cennik informatorbudowlany.pl Poczta z informatorbudowlany.pl
STRONA GŁÓWNA POCZTĄTEK BLOKU KONTAKT REGULAMIN CENNIK POCZTA
Aktualnie 1 gość
Logowanie
Login: 
Hasło: 
 Nie pamiętam hasła
Zarejestruj się:
Osoba fizyczna   Firma
Menu
Katalog firm
Katalog towarów
Kosztorysy budowlane
Tablica ogłoszeń
Tłumaczenia on-line
Kreatory
Katalog stron WWW
Procedury, Druki, Pliki
Wydarzenia
Bankowość
Biznes
Budownictwo
Ekonomia, finanse
IBB Estimator
IBB Estimator
Informatyka, internet
Komunikaty
Nieruchomości
Praca
Prawo
Prognozy
Rozmaitości
Targi
UE
Prawo
Poczta
Konsultanci
Witam, czekam na pytania odnośnie spraw technicznych portalu (chwilowo niedostępny, zostaw wiadomość, jeżeli chcesz otrzymać odpowiedź podaj adres e-mail)
Wiadomość poufna 
 
Reklama
Informacje
Fraza:  

Rozebrana pani z telewizji
Jak mężczyzna na ekranie, to elegancki urzędnik albo polityk. Jak kobieta, to skąpo odziana blondynka, w kuchni albo w pokoju. Najnowsze badania Pentoru dowodzą, że płeć piękna jest gorzej traktowana w pracy, domu i mediach

Takich badań jeszcze w Polsce nie było. Unia Europejska dała pieniądze, a Pentor przez wiele miesięcy sprawdzał, jak kobiety są traktowane m.in. przez... media. Ankiety wypełniły 4 tys. osób. A wnioski? Dla płci brzydkiej zadowalające, dla pięknej - niespecjalnie. To, że kobiety są gorzej traktowane w pracy i w domu, to nic odkrywczego. Ale, jak się okazuje, są też dyskryminowane w gazetach, radiu i telewizji!

Mężczyźni mają przewagę nad kobietami we wszystkich mediach. Najczęściej w programach informacyjnych i sportowych. - Panowie wypowiadają się jako eksperci w ważnych sprawach, tj. politycznych, społecznych i gospodarczych - zauważa Magda Janus z krakowskiego Centrum Praw Kobiet. - Co ciekawe, biorą też udział w dyskusjach na tematy kobiece.

Proporcje nieznacznie zmieniają się w serialach i reklamach. Panie dwa razy częściej niż panowie są w mediach lansowane "rodzinnie", jako żony i matki. Jednak i tu tkwi haczyk. Panie reklamują podpaski, proszki, płyny do naczyń, kremy. Słowem: rzeczy w życiu potrzebne, ale nie najważniejsze. Reklamowanie banków, drogich aut czy stacji radiowych należy do panów. Tu jako przykład można podać aktorkę Małgorzatę Kożuchowską reklamującą kremy pewnej firmy i Marka Kondrata od lat zachwalającego usługi dużego banku.

- Dyskryminacja? Nie użyłbym tego słowa. To raczej myślenie stereotypami - twierdzi prof. Aleksander Posern-Zieliński, antropolog kulturowy z Uniwersytetu im. Mickiewicza w Poznaniu. Jego zdaniem takie stereotypy będą funkcjonowały, dopóki będą skuteczne. - Jeśli szampon reklamowany przez atrakcyjną dziewczynę dobrze się sprzedaje, to po co tę reklamę zmieniać - dowodzi.

I tak mamy reklamy z pięknymi, młodymi kobietami - na oko 30-letnimi - które grają matki nastolatków! Pentor wyliczył też, że co dziesiąta przedstawicielka płci pięknej przedstawiana jest jako obiekt seksualny, mający wzbudzać pożądanie. Pomaga w tym skąpy strój: pidżama, szlafrok, kusa sukienka. Media nawet nie zamierzają ukrywać, że seksualność płci pięknej to prawdziwa żyła złota, która zwiększa oglądalność. Najczęściej wykorzystywany stereotyp kobiety idealnej dla oka to: długie blond włosy, szczupła sylwetka, wiek od 20 do 39 lat. Kult wiecznej młodości oczywiście częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn. Tylko 6 proc. pań "dożywa" w mediach wieku starszego niż 55 lat. Panów przed sześćdziesiątką jest prawie trzy razy więcej!

Według specjalistów takiemu obrazowi kobiety winne są same media: - Zamiast przełamywać stereotypy, tylko je powielają - mówi prof. Janina Jóźwiak z Polskiego Towarzystwa Demograficznego.

Ale jest światełko w tunelu. Jej zdaniem stereotypy będą się przez następne lata powoli zmieniać na korzyść kobiet. - Już teraz wygląda to inaczej niż kilkadziesiąt lat temu - dodaje prof. Jóźwiak.

No i jeszcze jedna dobra wiadomość: wizerunek panów w mediach nie jest idealny. Bazując na opinii, że mężczyźni są bardziej skłonni do konfliktów i dominacji, dwa razy częściej oglądamy ich w scenach przemocy, gwałtu, okazujących wściekłość albo irytację. Ale panowie, przynajmniej ci światli, się nie obrażają. - Stereotyp mężczyzny wojownika, myśliwego czy rycerza jest zakorzeniony w naszej kulturze od setek lat - podsumowuje prof. Posern-Zieliński.


Źródło: Wyborcza (gazeta.pl) - Gazeta ogólnopolska
Dodał: bg

Data dodania: 09-11-2005

© 2003-2006 informatorbudowlany.pl kontakt problemy techniczne wyszukiwarka partnerzy zgłoś błąd

Nowe zasady dotyczące cookies. Aby nasza strona lepiej spełniała Państwa oczekiwania wykorzystujemy pliki cookies. Informujemy, że można zablokować zapisywanie ciasteczek, zmieniajšc ustawienia przeglšdarki. Szczegółowe informacje.