informatorbudowlany.plinformatorbudowlany.pl
Strona główna informatorbudowlany.pl Początek bloku Kontakt z informatorbudowlany.pl Regulamin informatorbudowlany.pl Cennik informatorbudowlany.pl Poczta z informatorbudowlany.pl
STRONA GŁÓWNA POCZTĄTEK BLOKU KONTAKT REGULAMIN CENNIK POCZTA
Aktualnie 1 gość
Logowanie
Login: 
Hasło: 
 Nie pamiętam hasła
Zarejestruj się:
Osoba fizyczna   Firma
Menu
Katalog firm
Katalog towarów
Kosztorysy budowlane
Tablica ogłoszeń
Tłumaczenia on-line
Kreatory
Katalog stron WWW
Procedury, Druki, Pliki
Wydarzenia
Bankowość
Biznes
Budownictwo
Ekonomia, finanse
IBB Estimator
IBB Estimator
Informatyka, internet
Komunikaty
Nieruchomości
Praca
Prawo
Prognozy
Rozmaitości
Targi
UE
Prawo
Poczta
Konsultanci
Witam, czekam na pytania odnośnie spraw technicznych portalu (chwilowo niedostępny, zostaw wiadomość, jeżeli chcesz otrzymać odpowiedź podaj adres e-mail)
Wiadomość poufna 
 
Reklama
Informacje
Fraza:  

Studia nie uczą tego, czego chcą pracodawcy
   Mniejsze szanse absolwentów uczelni na rynku pracy. Dlaczego? Na studiach nie uczy się tego, co pracodawcy cenią najbardziej: elastyczności, łatwości w nawiązywaniu kontaktów i przedsiębiorczości.
   Tak wynika z badań Instytutu Społeczeństwa Wiedzy. - Konkurencja wśród absolwentów szukających pracy jest coraz większa - podkreśla prof. Urszula Sztanderska z Uniwersytetu Warszawskiego, współautorka badań. Tak się dzieje, bo tylko w ciągu ostatnich pięciu lat liczba studentów zwiększyła się o 600 tys.
   Jak pokazały badania, ich szanse na pracę wyglądają coraz gorzej.
•  Po pierwsze, teraz wiedza statystycznego absolwenta jest bardziej powierzchowna niż kilka lat temu. To dlatego, że obecnie co trzeci student uczy się zaocznie i jego program zajęć jest okrojony w porównaniu ze studiami dziennymi. Coraz więcej osób wyższą edukację kończy po trzech latach, zdobywając licencjat. Do tego większość uczelni prywatnych nie stawia kandydatom żadnych wymagań poza finansowymi.
•  Po drugie, uczelnie otwierały nowe kierunki, nie zwracając uwagi na potrzeby rynku pracy. Chętnie rozwijały też „tanie” kierunki - takie, gdzie wystarczy kreda, tablica i sala wykładowa.
   Efekt? Aż jedna czwarta studentów prywatnych uczelni studiuje teraz marketing i zarządzanie. - Ich szansą jest być może rozwój małej przedsiębiorczości - uważa prof. Sztanderska. - Niepokój budzi też ogromna liczba studentów na kierunkach pedagogicznych. Ponieważ mamy niż demograficzny, większość nie będzie mogła pracować w zawodzie.
•  Po trzecie, studenci zwykle nie wiedzą, co tak naprawdę chcieliby robić. - Decyzja o wyborze kierunku studiów to zwykle pogoń za modą. Dla maturzystów liczy się miejsce uczelni w rankingu i opinie kolegów - zaznacza dr Barbara Minkiewicz z SGH, współautorka badań.
   Potwierdza to Małgorzata Kałaska, psycholog i doradca zawodowy z biura karier Politechniki Krakowskiej. - W brytyjskich uczelniach nad wyborem studentów i planowaniem ich kariery czuwa armia specjalistów. Doradcy zawodowi pomagają wybrać odpowiednie studia, a potem dziedzinę, w której student będzie się specjalizował - mówi. Specjaliści podpowiadają, jak się wycofać z błędnych decyzji i przekuć to w atuty. Polski student, jak już wybierze studia, zwykle "idzie za ciosem", nawet jeśli się pomylił. - Absolwenci podczas rozmowy o pracę często nie są w stanie odpowiedzieć, czym chcieliby się zająć w firmie. Nie stawiają przed sobą zadań, nie mają sprecyzowanych oczekiwań. To zniechęca pracodawców, którzy stawiają na samodzielność i przedsiębiorczość.
   Specjaliści jakich dziedzin znajdą pracę najszybciej? - Nasze badania przyniosły tylko częściową odpowiedź - zaznaczają autorzy raportu. Prognozują jednak, że poszukiwani będą specjaliści z budownictwa, transportu, gospodarki morskiej i łączności, przetwórstwa przemysłowego, nauk fizycznych, matematycznych i technicznych. Zielone światło zapalają też dla absolwentów uniwersyteckich kierunków humanistycznych.
   Badania "Oferta szkolnictwa wyższego a wymagania rynku pracy" na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej przeprowadził Instytut Społeczeństwa Wiedzy. Zespół badawczy przeanalizował dane dotyczące szkolnictwa wyższego i zatrudnienia osób z wyższym wykształceniem oraz oferty pracy. Badacze przeprowadzili też ankiety wśród rektorów, pracowników biur karier, studentów i pracodawców.

Wymagania pracodawców
1. Znajomość języków obcych na poziomie średnim - 95 proc. ofert.
2. Łatwość nawiązywania kontaktów, komunikatywność - 89 proc.
3. Ukończony konkretny kierunek studiów i specjalizacja - 84 proc.
4. Prawo jazdy - 84 proc.
5. Dodatkowe kursy i szkolenia - 84 proc.
6. Przedsiębiorczość - 79 proc.
7. Obsługa programów komputerowych i nowoczesnych narzędzi na średnim poziomie - 79 proc.
8. Biegła znajomość języków obcych - 74 proc.
9. Biegła obsługa programów informatycznych i nowoczesnych narzędzi - 63 proc.


Źródło: Wyborcza (gazeta.pl) - Gazeta ogólnopolska
Dodał: pp

Data dodania: 24-03-2005

© 2003-2006 informatorbudowlany.pl kontakt problemy techniczne wyszukiwarka partnerzy zgłoś błąd

Nowe zasady dotyczące cookies. Aby nasza strona lepiej spełniała Państwa oczekiwania wykorzystujemy pliki cookies. Informujemy, że można zablokować zapisywanie ciasteczek, zmieniajšc ustawienia przeglšdarki. Szczegółowe informacje.