informatorbudowlany.plinformatorbudowlany.pl
Strona główna informatorbudowlany.pl Początek bloku Kontakt z informatorbudowlany.pl Regulamin informatorbudowlany.pl Cennik informatorbudowlany.pl Poczta z informatorbudowlany.pl
STRONA GŁÓWNA POCZTĄTEK BLOKU KONTAKT REGULAMIN CENNIK POCZTA
Aktualnie 1 gość, oraz: lkonkel
Logowanie
Login: 
Hasło: 
 Nie pamiętam hasła
Zarejestruj się:
Osoba fizyczna   Firma
Menu
Katalog firm
Katalog towarów
Kosztorysy budowlane
Tablica ogłoszeń
Tłumaczenia on-line
Kreatory
Katalog stron WWW
Procedury, Druki, Pliki
Wydarzenia
Bankowość
Biznes
Budownictwo
Ekonomia, finanse
IBB Estimator
IBB Estimator
Informatyka, internet
Komunikaty
Nieruchomości
Praca
Prawo
Prognozy
Rozmaitości
Targi
UE
Prawo
Poczta
Konsultanci
Witam, czekam na pytania odnośnie spraw technicznych portalu (chwilowo niedostępny, zostaw wiadomość, jeżeli chcesz otrzymać odpowiedź podaj adres e-mail)
Wiadomość poufna 
 
Reklama
Informacje
Fraza:  

Kronospan Szczecinek zbuduje własny port w Szczecinie
   Producent płyt meblowych i paneli kupił hutę w Szczecinie. Firmie nie zależy jednak na wytapianiu surówki, tylko na należącym do huty nabrzeżu. Chce przy nim wybudować własną bazę przeładunkową.
   Od 1989 r. niemiecki Kronospan zainwestował w Polsce ponad 3 mld zł. Ma fabryki i hurtownie w Szczecinku (siedziba firmy), Mielcu, Pustkowie i Poznaniu. Roczne przychody - również 3 mld zł - dają Kronospanowi 38. miejsce wśród największych polskich firm (według "Polityki") i pierwsze w branży producentów materiałów drewnopochodnych.
   Huta Szczecin jest najnowszym nabytkiem grupy. Formalności trwały od lutego zeszłego roku. Transakcji przeciwna była zakładowa "Solidarność '80", która nie chciała, by majątek firmy szedł w niemieckie ręce. Powiadomiła MSWiA i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dopiero w październiku dwie trzecie udziałów mogła formalnie przejąć poznańska spółka Kronospanu Malta Trading.
   Pomysł szczecineckiej grupy na hutę jest prosty: trzeba oddzielić zakład produkcyjny od cennego, ale słabo wykorzystywanego 420-metrowego nabrzeża przystosowanego do obsługi statków o nośności do 10 tys. ton. Huta zajmowałaby docelowo tylko ok. 12 z prawie 50 ha należących do niej gruntów. Większość pozostałego terenu będzie zajmować baza do przeładunku sprowadzanego dla Kronospanu drewna, a także gotowych wyrobów eksportowanych do Skandynawii i Europy Zachodniej.
   - Inwestycja opłaci się, bo teraz za dużo płacimy za transport - tłumaczy dyrektor generalny Kronospanu Polska Jerzy Wakuła. - W Polsce jest za mało drewna, a ceny nierzadko wyższe niż w Niemczech. Żeby utrzymać eksport, musimy oszczędzać każdą złotówkę.
   Na Zachód idzie ponad połowa produkcji Kronospanu Polska. Wakuła szacuje, że przez nową bazę logistyczną w Szczecinie będzie przechodzić rocznie 600-700 tys. ton gotowych paneli. Dyrektor generalny chciałby, żeby przeładunki ruszyły już we wrześniu. Wcześniej trzeba zburzyć zdewastowane pustostany, zbudować magazyny i nową bocznicę kolejową, pogłębić o dwa metry (do 10 m) tor wodny, wyremontować należące do huty lokomotywy. Inwestycje mają być warte ok. 50 mln zł i dać pracę stu osobom.
   Te plany niepokoją hutników, bo w tym samym czasie ich zakład ma kłopoty. Huta Szczecin wytwarza surówkę odlewniczą, produkt niszowy, z którego odlewa się np. korpusy silników. Do listopada nie miała problemów ze zbytem. Połowa produkcji szła na eksport. Jednak z powodu 20-proc. wzrostu cen rosyjskiej rudy żelaza i mocnej złotówki od trzech miesięcy surówka zalega w magazynach, mimo że cena (310 euro za tonę) nawet nie pokrywa kosztów.


Źródło: Wyborcza (gazeta.pl) - Gazeta ogólnopolska
Dodał: pp

Data dodania: 27-02-2005

© 2003-2006 informatorbudowlany.pl kontakt problemy techniczne wyszukiwarka partnerzy zgłoś błąd

Nowe zasady dotyczące cookies. Aby nasza strona lepiej spełniała Państwa oczekiwania wykorzystujemy pliki cookies. Informujemy, że można zablokować zapisywanie ciasteczek, zmieniajšc ustawienia przeglšdarki. Szczegółowe informacje.