informatorbudowlany.plinformatorbudowlany.pl
Strona główna informatorbudowlany.pl Początek bloku Kontakt z informatorbudowlany.pl Regulamin informatorbudowlany.pl Cennik informatorbudowlany.pl Poczta z informatorbudowlany.pl
STRONA GŁÓWNA POCZTĄTEK BLOKU KONTAKT REGULAMIN CENNIK POCZTA
Aktualnie 1 gość
Logowanie
Login: 
Hasło: 
 Nie pamiętam hasła
Zarejestruj się:
Osoba fizyczna   Firma
Menu
Katalog firm
Katalog towarów
Kosztorysy budowlane
Tablica ogłoszeń
Tłumaczenia on-line
Kreatory
Katalog stron WWW
Procedury, Druki, Pliki
Wydarzenia
Bankowość
Biznes
Budownictwo
Ekonomia, finanse
IBB Estimator
IBB Estimator
Informatyka, internet
Komunikaty
Nieruchomości
Praca
Prawo
Prognozy
Rozmaitości
Targi
UE
Prawo
Poczta
Konsultanci
Witam, czekam na pytania odnośnie spraw technicznych portalu (chwilowo niedostępny, zostaw wiadomość, jeżeli chcesz otrzymać odpowiedź podaj adres e-mail)
Wiadomość poufna 
 
Reklama
Informacje
Fraza:  

Kontrole przedsiębiorstw gorsze od dżumy?

   W odpowiedzi na płynące skargi przedsiębiorców, dotyczące nadużywania prawa przez organy kontrolujące firmy, Konfederacja Pracodawców Polskich przygotowuje dokument, opisujący najczęstsze patologie. Uprawnionych do przeprowadzenia inspekcji w Polsce jest aż 40 organów, więc jest gdzie doszukiwać się nieprawidłowości.


   W odpowiedzi na płynące skargi przedsiębiorców, dotyczące nadużywanie prawa przez organy kontrolujące firmy, Konfederacja Pracodawców Polskich przygotowuje dokument, opisujący najczęstsze patologie. Uprawnionych do przeprowadzenia inspekcji w Polsce jest aż 40 organów, więc jest gdzie doszukiwać się nieprawidłowości.
   Konferencja Pracodawców Polskich przy tworzeniu zielonej księgi barier, utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej, współpracuje z Naczelną Radą Adwokacką. Działania te stanowią odpowiedź na dość nikłe skutki ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie w sierpniu 2004 roku. Określa ona m.in. okres trwania kontroli, dane, które powinny zostać zawarte w upoważnieniu przedstawionym przez osobę kontrolującą (takie jak data rozpoczęcia i przewidywanego zakończenia inspekcji, jej zakres). Stanowi także, że kontrole, które nie posiadają wymogu, aby przeprowadzać je równocześnie, muszą się odbywać w obecności osoby sprawdzanej lub też podmiotu przez nią upoważnionego.
   Jak to zwykle bywa, praktyka znacznie odbiega od teorii. Liczba kontroli uległa zmniejszeniu - w zeszłym roku siedem głównych instytucji (takich jak Państwowa Inspekcja Pracy, Inspekcja Sanitarna, ZUS itd.) przeprowadziły 340 tys. kontroli, natomiast w 2006 roku było ich tylko 310 tys. Jednak ich uciążliwość pozostała. Dane przedstawione przez Ministerstwo Finansów jasno określają, że co szósta kontrola została przedłużona. Zdarzają się także niedociągnięcia formalne: inspektorzy nie posiadają wymaganych dokumentów, przeprowadzają kontrolę pod nieobecność pracodawcy, itd. Natomiast z badań przeprowadzonych przez PKPP Lewiatan wynika, że przedsiębiorcy spędzają na kontaktach z administracją publiczną aż 16 procent swego czasu.
   Państwowa Inspekcja Pracy jest instytucją, która najczęściej odwiedza przedsiębiorców. W 2005 roku przeprowadziła łącznie około 90 tys. kontroli, ujawniając przy tym 80 tys. wykroczeń. Głównie dotyczyły one łamania zasad bhp. Zarówno Główny Inspektorat Pracy, jak i inne instytucje bronią się przed podobnymi oskarżeniami, twierdząc że nie przekraczają granic swoich kompetencji. Jeśli natomiast pracodawcy uważają ich działania za restrykcyjne, oznacza to tylko, że sumiennie wykonują powierzone im zadania.
   Rząd już od roku pracuje nad nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wiceminister Gospodarki zapowiedział, że jeszcze w roku 2006 projekt ten trafi pod obrady Sejmu. Jedna ze zmian ma dotyczyć zapisu, że kontrola przeprowadzona z uchybieniami prawnymi nie może zostać wykorzystana przeciwko przedsiębiorcy. Przedstawiciele KPP chcieli także wprowadzić przepis, który umożliwiłby użycie sankcji karnych przeciwko kontrolerom, łamiącym prawo. Jednak nie uzyskał on poparcia wśród ustawodawców. Dobrym rozwiązaniem byłoby także jasne i dość szczegółowe określenie zakresu kontroli jeszcze przed jej rozpoczęciem.
   Zdaniem niektórych ekspertów rozszerzenie katalog wyłączeń spod ogólnych zasad pogorszy tylko sytuację, wprowadzając dodatkowy zamęt i komplikacje. Już teraz tylko kwestie podatku PIT i CIT znajdują się poza katalogiem. Nawet kontrole związane ze zwrotem podatku akcyzowego mogą być przeprowadzane bez ograniczeń czasowych, bez obecności reprezentanta firmy, równocześnie z innymi inspekcjami.
   Przedsiębiorcy, czekając na zmiany w ustawodawstwie, wzruszają tylko ramionami twierdząc: "Kontrola jak grypa - przychodzi zawsze co pół roku".



Źródło: Twoja-firma.pl - vortal dla MSP
Dodał: pp

Data dodania: 17-11-2006

© 2003-2006 informatorbudowlany.pl kontakt problemy techniczne wyszukiwarka partnerzy zgłoś błąd

Nowe zasady dotyczące cookies. Aby nasza strona lepiej spełniała Państwa oczekiwania wykorzystujemy pliki cookies. Informujemy, że można zablokować zapisywanie ciasteczek, zmieniajšc ustawienia przeglšdarki. Szczegółowe informacje.