informatorbudowlany.plinformatorbudowlany.pl
Strona główna informatorbudowlany.pl Początek bloku Kontakt z informatorbudowlany.pl Regulamin informatorbudowlany.pl Cennik informatorbudowlany.pl Poczta z informatorbudowlany.pl
STRONA GŁÓWNA POCZTĄTEK BLOKU KONTAKT REGULAMIN CENNIK POCZTA
Aktualnie 37 gości
Logowanie
Login: 
Hasło: 
 Nie pamiętam hasła
Zarejestruj się:
Osoba fizyczna   Firma
Menu
Katalog firm
Katalog towarów
Kosztorysy budowlane
Tablica ogłoszeń
Tłumaczenia on-line
Kreatory
Katalog stron WWW
Procedury, Druki, Pliki
Wydarzenia
Bankowość
Biznes
Budownictwo
Ekonomia, finanse
IBB Estimator
IBB Estimator
Informatyka, internet
Komunikaty
Nieruchomości
Praca
Prawo
Prognozy
Rozmaitości
Targi
UE
Prawo
Poczta
Konsultanci
Witam, czekam na pytania odnośnie spraw technicznych portalu (chwilowo niedostępny, zostaw wiadomość, jeżeli chcesz otrzymać odpowiedź podaj adres e-mail)
Wiadomość poufna 
 
Reklama
Informacje
Fraza:  

Jak szybka kolej zmieniła Francję

   Francja świętuje swój największy sukces technologiczny ostatnich dekad. Dziś mija 25 lat, odkąd Trains a Grande Vitesse, czyli pociągi o wielkiej prędkości, wtoczyły się na francuskie tory.







   Prezydent Mitterrand w pierwszym TGV




Gdy 22 września 1981 r. prezydent Francois Mitterrand inaugurował TGV, zapewne nie przypuszczał, że szybka kolej tak bardzo zmieni zmieni Francję i że stanie się jej symbolem rozpoznawanym na całym świecie.
   Już pierwsza linia TGV łącząca Paryż i Lyon (trzecie co do wielkości miasto Francji) szybko odniosła sukces komercyjny. Podróżni skazani dotąd na wolne pociągi lub samoloty docenili, że 400-km podróż została skrócona do dwóch godzin. Zwłaszcza że TGV przewoziła dziesiątki tysięcy pasażerów z centrum do centrum obu metropolii w warunkach bardziej komfortowych niż samolot - dziś na pokładzie nowych pociągów jest dostępny nawet bezprzewodowy internet.
   Zachęcone sukcesem koleje SNCF oraz rządy dotujące przedsięwzięcie postanowiły połączyć Paryż z Bordeaux, Lille, Rennes. Dziś łączna długość specjalnych torowisk TGV wynosi ponad 1,5 tys. km, najwięcej na świecie (nawet japoński Shinkansen jest w tyle).
   Cztery lata temu uruchomiono najdłuższy odcinek linii TGV Paryż - Marsylia. Liczy on 780 km, a tory przecinają doliny rzeczne na gigantycznych wiaduktach tak skonstruowanych, by TGV mogło je pokonywać z maksymalną prędkością 300 km/h. Podróż ze stolicy do Marsylii trwa tylko cztery godziny, a niedługo będzie jeszcze krótsza, bo SNCF testuje kolejną generację TGV mogącej przewozić pasażerów z prędkością 360 km/h.
   Ta prędkość nie jest krańcem technicznych możliwości pociągu - ustanowiony w 1990 r. w trakcie eksperymentalnych badań rekord prędkości TGV wynosi 515 km/h, czyli tyle, ile prędkość kuli wystrzelonej z pistoletu.
   Sukces TGV zaraził inne państwa europejskie. Zarówno koleje brytyjskie, jak i belgijskie, niemieckie oraz holenderskie "zaprosiły" TGV na swoje tory. Łączący Paryż z Londynem superszybki pociąg "Eurostar" oraz łączący Kolonię, Brukselę i Amsterdam z Paryżem superekspres "Thalys" - to nic innego, jak zmodyfikowana francuska konstrukcja ubrana w nieco inną sukienkę.
   Inwestycja w TGV pochłonęła do dziś 23 mld euro, ale Francuzi zgodnie uważają, że było warto. Bo TGV zmieniła kraj. Każdego roku pociągi TGV przewożą 80 mln pasażerów, co daje państwowej SNCF 4 mld euro przychodu.
   Skracając czas podróży, pociąg przyczynił się do rozwoju przedsiębiorczości w miastach leżących daleko od Paryża. Nieprzypadkowo ceny nieruchomości w miejscowościach, w których jest stacja TGV, mocno różnią się od cen w sąsiednich miastach.
   - To właśnie TGV spowodowała, że firmy Bouygues Telecom i Cyclopharma zainstalowały się u nas - twierdzi Claude Cheron z magistratu Tours.
   Wtóruje mu Maxime Tissot, odpowiedzialny za rozwój turystyki w Marsylii: - Wpływ TGV przeszedł nasze najśmielsze marzenia. Spotykamy paryżan, którzy przyjeżdżają do Marsylii na jeden dzień, na plażę i do restauracji - mówi.
   Cała Francja zamierza fetować 25-lecie TGV, a SNCF wypuściła m.in. limitowaną serię biletów po 5 i 25 euro - bez względu na dystans.


Źródło: Wyborcza (gazeta.pl) - Gazeta ogólnopolska
Dodał: pp

Data dodania: 22-09-2006

© 2003-2006 informatorbudowlany.pl kontakt problemy techniczne wyszukiwarka partnerzy zgłoś błąd

Nowe zasady dotyczące cookies. Aby nasza strona lepiej spełniała Państwa oczekiwania wykorzystujemy pliki cookies. Informujemy, że można zablokować zapisywanie ciasteczek, zmieniajšc ustawienia przeglšdarki. Szczegółowe informacje.