informatorbudowlany.plinformatorbudowlany.pl
Strona główna informatorbudowlany.pl Początek bloku Kontakt z informatorbudowlany.pl Regulamin informatorbudowlany.pl Cennik informatorbudowlany.pl Poczta z informatorbudowlany.pl
STRONA GŁÓWNA POCZTĄTEK BLOKU KONTAKT REGULAMIN CENNIK POCZTA
Aktualnie 1 gość, oraz: veldach1
Logowanie
Login: 
Hasło: 
 Nie pamiętam hasła
Zarejestruj się:
Osoba fizyczna   Firma
Menu
Katalog firm
Katalog towarów
Kosztorysy budowlane
Tablica ogłoszeń
Tłumaczenia on-line
Kreatory
Katalog stron WWW
Procedury, Druki, Pliki
Wydarzenia
Bankowość
Biznes
Budownictwo
Ekonomia, finanse
IBB Estimator
IBB Estimator
Informatyka, internet
Komunikaty
Nieruchomości
Praca
Prawo
Prognozy
Rozmaitości
Targi
UE
Prawo
Poczta
Konsultanci
Witam, czekam na pytania odnośnie spraw technicznych portalu (chwilowo niedostępny, zostaw wiadomość, jeżeli chcesz otrzymać odpowiedź podaj adres e-mail)
Wiadomość poufna 
 
Reklama
Informacje
Fraza:  

Tanie paliwo prosto z pola - będzie 100 procentowy biodiesel
   Rzepakowe lobby ma powody do zadowolenia - w Polsce będzie można sprzedawać 100-procentowy biodiesel, czyli paliwo z estrów metylowych kwasów tłuszczowych, w którym nie ma grama ropy naftowej. To prawdziwa rewolucja, bo obecnie w Unii Europejskiej w żadnym państwie oprócz Czech i Szwecji nie można legalnie sprzedawać paliw zawierających więcej niż 5 proc. biokomponentów. Jak na to zareagują silniki w naszych autach? Problemu ponoć nie będzie. Dystrybutory do tego typu biopaliw mają być oznakowane.
   Nasze rafinerie od dawna dolewają biokomponenty do paliw. - Już od 1997 r. należąca obecnie do Grupy Lotos SA rafineria w Gdańsku produkuje paliwa z dodatkiem bioetanolu - o zawartości do 5 proc. biokomponentu - twierdzi Mateusz Cabak z Lotosu. - W samym 2005 r. zakład wyprodukował ponad 280 tys. ton benzyny bezołowiowej z tym dodatkiem.
   Dodaje, że Lotos Biopaliwa, spółka należąca do Lotos Czechowice, podpisała w I półroczu 2006 r. umowę na budowę instalacji do produkcji estrów kwasów tłuszczowych. - Po jej uruchomieniu Lotos Czechowice będzie w stanie wyprodukować rocznie 100 tys. ton najwyższej jakości biokomponentu, który po dodaniu w odpowiedniej proporcji do oleju napędowego zostanie wprowadzony na rynek jako biodiesel - mówi Cabak.
   O rynek biopaliw zabiega też PKN Orlen. - Należąca do naszej grupy rafineria w Trzebini od dłuższego czasu produkuje paliwo z 20-proc. dodatkiem biokomponentów, które dobrze się sprzedaje - mówi rzecznik prasowy płockiego koncernu Dawid Piekarz. - Przewidujemy, że ten rynek będzie się błyskawicznie rozwijał, bo dostęp do ropy jest coraz bardziej ograniczony, a ekologiczne paliwa można wytwarzać z surowców odnawialnych.
   Jaki wpływ mają biopaliwa na silniki naszych samochodów? Mateusz Cabak z Lotosu odpowiada, że na razie takich analiz w jego firmie nie prowadzono. Dawid Piekarz z PKN Orlen podkreśla jednak, że paliwa produkowane w naszych rafineriach muszą spełniać normy krajowe i europejskie. - Żeby nie stracić klientów, musimy zwracać szczególną uwagę na jakość paliw - zaznacza Piekarz.
   PKN Orlen współpracuje też z różnymi firmami przewozowymi, w których testuje paliwa. Badania te wykazały na przykład, że silniki w autobusach, do których lano czyste estry rzepakowe, w okresie zimowym trudno było odpalić.
   W niektórych krajach - na przykład w Niemczech - od dawna stosuje się estry rzepakowe jako oddzielne paliwo i jako dodatek do paliw. Dystrybutory z tego typu paliwem są oczywiście specjalnie oznakowane. Ale nie tylko dlatego przyciągają uwagę - również dlatego, że biopaliwo jest z reguły tańsze ze względu na ulgi podatkowe. Nie wszyscy jednak mogą korzystać z tych "tańszych" dystrybutorów. Wielu producentów samochodów obawia się bowiem, że ponad 5-procentowy dodatek biokomponentów do paliwa zaszkodzi silnikom. Niektórzy ostrzegają, że nie udzielają gwarancji na silniki w przypadku stosowania paliw z takim dodatkiem. - Instrukcja samochodu zaleca stosowanie paliwa o określonej liczbie oktanowej - wyjaśnia Andrzej Gacek, mechanik samochodowy z Katowic. - Większy dodatek biokomponentów może zmienić warunki użytkowania silnika i spowodować jego szybsze zużywanie.

Dziennik Zachodni
Mariusz Urbanke

Źródło: Bankier.pl - Polski Portal Finansowy
Dodał: pp

Data dodania: 20-09-2006

© 2003-2006 informatorbudowlany.pl kontakt problemy techniczne wyszukiwarka partnerzy zgłoś błąd

Nowe zasady dotyczące cookies. Aby nasza strona lepiej spełniała Państwa oczekiwania wykorzystujemy pliki cookies. Informujemy, że można zablokować zapisywanie ciasteczek, zmieniajšc ustawienia przeglšdarki. Szczegółowe informacje.