informatorbudowlany.plinformatorbudowlany.pl
Strona główna informatorbudowlany.pl Początek bloku Kontakt z informatorbudowlany.pl Regulamin informatorbudowlany.pl Cennik informatorbudowlany.pl Poczta z informatorbudowlany.pl
STRONA GŁÓWNA POCZTĄTEK BLOKU KONTAKT REGULAMIN CENNIK POCZTA
Aktualnie 1 gość
Logowanie
Login: 
Hasło: 
 Nie pamiętam hasła
Zarejestruj się:
Osoba fizyczna   Firma
Menu
Katalog firm
Katalog towarów
Kosztorysy budowlane
Tablica ogłoszeń
Tłumaczenia on-line
Kreatory
Katalog stron WWW
Procedury, Druki, Pliki
Wydarzenia
Bankowość
Biznes
Budownictwo
Ekonomia, finanse
IBB Estimator
IBB Estimator
Informatyka, internet
Komunikaty
Nieruchomości
Praca
Prawo
Prognozy
Rozmaitości
Targi
UE
Prawo
Poczta
Konsultanci
Witam, czekam na pytania odnośnie spraw technicznych portalu (chwilowo niedostępny, zostaw wiadomość, jeżeli chcesz otrzymać odpowiedź podaj adres e-mail)
Wiadomość poufna 
 
Reklama
Informacje
Fraza:  

Faktoring atrakcyjną formą finansowania bieżącej działalności

   O ponad 4 proc. wzrosły w zeszłym roku obroty branży faktoringowej w Polsce. Wiele wskazuje na to, że w tym roku będą wyższe.






   Przedsiębiorstwa coraz bardziej przekonują się do tej właśnie formy kredytowania. Firmy świadczące usługi faktoringowe (faktorzy) dostarczają im bowiem środki finansowe pod nieuregulowane faktury, odnoszące się zarówno do sprzedaży krajowej, jak i eksportowej. Przedsiębiorstwa mogą uzyskać do 90 proc. wartości wystawionych faktur w momencie wysłania towarów (lub świadczenia usług), a wypłata pozostałej części następuje po zapłacie odbiorcy na konto faktora. Jest to więc oferta pod wieloma względami atrakcyjniejsza od tego, co proponują banki.
   Ubiegając się o kredyt, klient musi bowiem spełnić szereg kryteriów i wykazać się tzw. zdolnością kredytową, czyli posiadać odpowiednie zasoby w postaci środków trwałych, osiągać wystarczająco wysokie przychody oraz nie mieć straty finansowej. Ustanowienie zabezpieczeń o odpowiedniej wartości i jakości często wiąże się z dodatkowymi kosztami. Gdy firma otrzyma kredyt, to jak wiadomo, obciąża on jej budżet. Przedsiębiorstwo płaci także za spóźnienie w spłatach kolejnych rat, nawet w sytuacji, gdy zawiedzie nie ono, lecz jego dłużnicy.
   Korzystniejsza sytuacja jest w wypadku faktoringu. Wymagane są jedynie zabezpieczenia w postaci wierzytelności handlowych. Instytucja faktoringowa zwraca uwagę przede wszystkim na odbiorców swojego klienta, stan bieżących należności, liczbę stałych kontrahentów, warunki sprzedaży, terminy płatności na wystawianych fakturach, opóźnienia w regulowaniu zobowiązań przez odbiorców. Ponadto faktoring nie powoduje zadłużenia przedsiębiorcy. Umożliwia mu dostęp do jego własnych należności, na które bez faktoringu musiałby czekać 60, 90, czy 120 dni, w zależności od terminów płatności na wystawianych przez niego fakturach.
   Nic więc dziwnego, że faktoring stanowi dla przedsiębiorstw atrakcyjną formę finansowania bieżącej działalności. Aczkolwiek nie jest on, co zrozumiałe, panaceum na wszystkie gospodarcze, a zwłaszcza finansowe, kłopoty firm. Korzystanie z niego powinno więc być poprzedzone rachunkiem opłacalności. Typowy adresat faktoringu to firma prowadząca sprzedaż z odroczoną płatnością, mająca ograniczony kapitał własny i dostęp do kredytów bankowych, realizująca ekspansywną strategię zwiększania obrotów m.in. poprzez stosunkowo długie terminy płatności. Firma ta jest stabilna finansowo i posiada stałych, wiarygodnych odbiorców.
   Podstawowe produkty oferowane firmom przez faktorów to: faktoring z regresem/bez regresu, gwarancja zapłaty (import) oraz faktoring eksportowy. Obroty rynku faktoringowego w Polsce wyniosły w zeszłym roku 14,2 mld zł. i były wyższe o 4,5 proc. w porównaniu z 2004 r.
   Usługi oferowane przez faktorów pomagają w utrzymaniu płynności finansowej coraz większej liczbie przedsiębiorstw, przede wszystkim z branży spożywczej, energetycznej, hutniczej, stalowej, budowlanej, komputerowej i usługowej.
   Z faktoringu chętnie korzystają także przedsiębiorcy w innych krajach. W skali światowej obroty faktoringowe wzrosły w zeszłym roku o 18 proc., a w niektórych regionach przekroczyły 20 proc. O tyle samo wzrosły one w krajach - weteranach faktoringu: w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Hiszpanii.
   Największym rynkiem usług faktoringowych jest Europa, na którą przypada ponad 70 proc. wartości globalnych transakcji. Kolejnymi rynkami są obie Ameryki (Stany Zjednoczone i Brazylia) oraz Azja (z Japonią i Tajwanem w czołówce), których udział w światowym faktoringu wynosi po 13 proc.
   Obserwuje się znaczący wzrost obrotów faktoringowych w Europie Centralnej, przede wszystkim w Polsce i w Czechach, a także na bardzo obiecującym rynku rumuńskim. Również kraje nadbałtyckie bardzo efektywnie wykorzystują faktoring w finansowaniu działalności przedsiębiorstw. W 2005 r. jego udział w PKB stanowił w Estonii - 13 proc., na Łotwie - 6 proc., a na Litwie - 7,9 proc. A więc był wyższy niż w Polsce, w której wyniósł on ok. 2 proc.
   Faktoring uważany jest za niezbędny instrument finansowy nowoczesnej gospodarki, a jego popularność rośnie od 50 lat. Szczególnie w trudniejszych dla przedsiębiorców okresach recesji czy spowolnienia wzrostu gospodarczego. Ma on także coraz większe znaczenie w warunkach rosnącej konkurencji, która wymusza na firmach m.in. wydłużanie terminów płatności dla odbiorców. To jednak może spowodować problemy związane z zachowaniem płynności finansowej i radzeniem sobie w sytuacjach zatorów płatniczych, a w najgorszym wypadku utratę należności.
   Posłużenie się faktoringiem sprawia, że przedsiębiorca (dostawca) czy usługodawca może otrzymać należną mu kwotę (pomniejszoną o prowizję dla faktora), zanim stanie się ona wymagalna. Dodatkowo faktoring pozwala zarządzać całym portfelem należności, co zmniejsza ryzyko strat z tytułu niespłaconych faktur. Dostawca bądź usługodawca może przeznaczyć należności pozyskane wcześniej od faktora na dalszą działalność gospodarczą, co znakomicie zwiększa jego aktywa i rekompensuje, czasem wielokrotnie, wysokość prowizji, którą uiścił faktorowi.
   Faktoring minimalizuje ponadto negatywne skutki inflacji oraz różnic kursowych w eksporcie dzięki inkasowaniu należności w krótkim czasie po dostarczeniu towarów lub usług. Dla firm skorzystanie z usług faktora może okazać się też sposobem na obniżenie kosztów własnych. Nie muszą one bowiem prowadzić samodzielnie ewidencji i windykacji należności. Najkorzystniejszy, z punktu widzenia przedsiębiorcy, jest faktoring łączący finansowanie, prowadzenie kont rozliczeniowych oraz egzekwowanie należności. Słowem, faktoring to ważne narzędzie wspierania rozwoju przedsiębiorstw, z którego coraz liczniej i chętniej korzystają.


Źródło: Twoja-firma.pl - vortal dla MSP
Dodał: pp

Data dodania: 30-07-2006

© 2003-2006 informatorbudowlany.pl kontakt problemy techniczne wyszukiwarka partnerzy zgłoś błąd

Nowe zasady dotyczące cookies. Aby nasza strona lepiej spełniała Państwa oczekiwania wykorzystujemy pliki cookies. Informujemy, że można zablokować zapisywanie ciasteczek, zmieniajšc ustawienia przeglšdarki. Szczegółowe informacje.