informatorbudowlany.plinformatorbudowlany.pl
Strona główna informatorbudowlany.pl Początek bloku Kontakt z informatorbudowlany.pl Regulamin informatorbudowlany.pl Cennik informatorbudowlany.pl Poczta z informatorbudowlany.pl
STRONA GŁÓWNA POCZTĄTEK BLOKU KONTAKT REGULAMIN CENNIK POCZTA
Aktualnie 69 gości
Logowanie
Login: 
Hasło: 
 Nie pamiętam hasła
Zarejestruj się:
Osoba fizyczna   Firma
Menu
Katalog firm
Katalog towarów
Kosztorysy budowlane
Tablica ogłoszeń
Tłumaczenia on-line
Kreatory
Katalog stron WWW
Procedury, Druki, Pliki
Wydarzenia
Bankowość
Biznes
Budownictwo
Ekonomia, finanse
IBB Estimator
IBB Estimator
Informatyka, internet
Komunikaty
Nieruchomości
Praca
Prawo
Prognozy
Rozmaitości
Targi
UE
Prawo
Poczta
Konsultanci
Witam, czekam na pytania odnośnie spraw technicznych portalu (chwilowo niedostępny, zostaw wiadomość, jeżeli chcesz otrzymać odpowiedź podaj adres e-mail)
Wiadomość poufna 
 
Reklama
Informacje
Fraza:  

Biopaliwo
   Masowe zapotrzebowanie na estry wykreuje dopiero nowa ustawa o biopaliwach, o ile wprowadzi ona obowiązek dodawania estru do oleju napędowego i wprowadzi odpowiednie regulacje co do akcyzy.
   Drogę do detalicznej sprzedaży biopaliw, rozumianych jako olej napędowy z ponad pięcioprocentową domieszką estrów, utoruje przypuszczalnie w maju analizowane jeszcze w kwietniu w Komisji Europejskiej rozporządzenie jakościowe resortu gospodarki, oparte na normie zakładowej Centralnego Laboratorium Naftowego. Laboratorium bada obecnie biopaliwa dla Orlenu i GL. Odrębnym problemem jest brak receptur na biomieszanki.
   Pomimo że obecnie obowiązująca ustawa biopaliwowa łączy temat estrów i bioetanolu, estry stanowią faktycznie zupełnie odmienny rynek biopaliw i biokomponentów – także dlatego, że dodawany do benzyn bioetanol pozostanie surowcem do obrotu hurtowego.
   Na europejskie biopaliwowe przyspieszenie składają się unijna polityka (zobowiązania dotyczące emisji i wskazówki co do udziału biokomponentów w paliwach do 2020 roku) oraz – rekordowe ceny ropy, które zbliżyły się do progów wyznaczających, według Komisji Europejskiej, początek opłacalności wytwarzania estrów i bioetanolu (dodatku do benzyn). Rozwojowi produkcji dodawanych do oleju napędowego estrów dodatkowo sprzyja ogólnoeuropejski niedobór ON w stosunku do nadmiaru benzyny.
   Pomimo unijnych sugestii i uwarunkowań rynkowych, produkcja estrów może się opłacać tylko dzięki ulgom akcyzowym. Dlatego też w projekcie ustawy o biopaliwach, przedstawionym przez Samoobronę, zawarto delegację dla ministra finansów do uruchomienia programu zwolnień z akcyzy na lata 2007-2013. W drugim kwartale 2006 roku w Polsce rynek estrów może być tylko rynkiem sztucznym. Jego siła polega na tym, że idea biopaliw łączy polityków i zjednuje im rolniczy elektorat. 
   W tej chwili największy w kraju producent paliw, PKN Orlen, w ogóle nie dodaje estrów do oleju napędowego, chociaż docelowo chce stosować domieszkę 5 i 20 proc. estrów. Do orlenowskich benzyn silnikowych trafia natomiast od 3 do 5 proc. eteru (Orlen dopiero rozważa dodawanie bioetanolu, który stosuje już gdańska Grupa Lotos).
   Producenci ropopochodnych paliw silnikowych – najwyraźniej skazani na podzielenie się zyskami z dostawcami estrów i sami zaangażowani w wyrób biokomponentu – zabiegają przede wszystkim o to, by nowa ustawa biopaliwowa określała udział biododatku w całym wolumenie produkcji, a nie, jak w przypadku ustawy z 2003 roku, w każdym litrze paliwa.
   Kandydaci do produkcji estrów spoza sektora naftowego inwestują w mający powstać rynek i świadomi, że nie wszyscy na nim zaistnieją – prowadzą gazetową wojnę z konkurentami. Polem medialnej walki jest temat surowca do produkcji estrów i odpadu – gliceryny.
   Znacznie mniej chętnie mówi się o dość oczywistym wpływie uruchomienia masowej produkcji estru na cały rynek paliw silnikowych. PKN Orlen i Grupa Lotos wchodzą w produkcję estrów między innymi po to, by zagospodarować możliwości odchodzących od przerobu ropy małych rafinerii (a nie po to, by uczynić estry swoim core business).
   Najwięcej obaw, związanych z wprowadzeniem na stacje biodiesla (czyli ON z większą niż 5 proc. domieszką estru i sprzedawanego z oddzielnych dystrybutorów), mają właściciele markowych sieci stacji. Prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Jacek Wróblewski (członkami POPiHN są też Orlen i Grupa Lotos) uważa, że brak edukacji w obszarze korzystania z biopaliwa i ewentualne problemy z silnikami będą mścić się na sieciach. Nie jest jednak oczywiste, czy detaliczna cena biopaliwa zachęci do niego klientów.
   Chociaż niejasne regulacje prawne hamują rozwój produkcji biopaliw w Polsce, to zaczynające się porządkowanie biopaliwowego prawa będzie zachęcać do wejścia na polski rynek zagraniczną konkurencję. Także potentatów branży biopaliw, takich jak ADM, Novaol, Neckermann, Swiss Bioenergy, Diester czy czeska Setuza.

Źródło: Bankier.pl - Polski Portal Finansowy
Dodał: pp

Data dodania: 28-06-2006

© 2003-2006 informatorbudowlany.pl kontakt problemy techniczne wyszukiwarka partnerzy zgłoś błąd

Nowe zasady dotyczące cookies. Aby nasza strona lepiej spełniała Państwa oczekiwania wykorzystujemy pliki cookies. Informujemy, że można zablokować zapisywanie ciasteczek, zmieniajšc ustawienia przeglšdarki. Szczegółowe informacje.